Paletten är begränsad till röd och grön, samt mörkare toningar av dessa. Detta skapar samhörighet, ger en tydligare dalakoppling och förstärker Byggpartners identitet genom att knyta an till färgerna i logotypen.
Logotypen är det som visuellt särskiljer oss från våra konkurrenter. Den är vår tydligaste identitetsbärare och förstärker bilden av ByggPartner gentemot våra kunder och allmänheten. Vår logotyp består av två element, symbolen och namnet. Vår payoff ”Sunt förnuft från Dalarna” har bakats in i logotypen som ett alternativ logotyp. Typsnittet i denna är av traditionell karaktär för att ytterligare förstärka den traditionella dalakänslan och vara som ett komplement till det mer moderna uttrycket.
Enkelt typsnitt, finns som standard i Windows.
För att förstärka dalakänslan i profilen används bilder på traditionella dalamiljöer såsom skogar, röda stugor och sjöar blandat med symboler och dräkter.
Sammanvävt med det grafiska mönstret och bilder används en illustrerad kurbits som har fått en modernare och mer grafiskt utseende.